Steeds meer organisaties verlangen van hun klanten dat zij zich identificeren. Veelal omdat de wet hen daartoe verplicht. De wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is erop gericht om de economie en samenleving te beschermen. Maar ook zonder wettelijke grondslag kan dit zinvol zijn. Weten wie je door "de voordeur" heeft invloed op al hetgeen er later gebeurt.
Het is dus belangrijk om de identiteit van anderen te kunnen checken. Is de persoon echt degene voor wie hij of zij zich uitgeeft? Dit helpt fraude en andere vormen van oplichting en misdaad te voorkomen. Sterker nog, een betrouwbare ID-check maakt het mogelijk om overtreders op te sporen. De razendsnelle opkomst van online diensten heeft naast veel gemak ook frauduleuze activiteiten in de hand gewerkt. Een grondige controle van de identiteit van personen is daardoor de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Meer dan 13,5 miljoen Nederlanders gebruiken bijvoorbeeld DigiD om in te loggen op websites van de overheid.
Goede beveiliging is essentieel Zeker wanneer het gaat om vertrouwelijke persoonlijke gegevens of betalingen, is het van groot belang dat een digitale omgeving goed beveiligd is. Dit geldt ook voor het uitvoeren van een ID-check. De manier van identificeren vandaag de dag laat nogal eens te wensen over. Bij het uitwisselen van persoonlijke informatie ontstaan regelmatig risico's, waaronder het kunnen lekken van persoonsgegevens. Deze risico's bestaan voor zowel de te identificeren persoon als de opvragende partij.
Zowel bij online als papieren identificatie zijn risico's aanwezig. Een foto van een identificatiebewijs kan zomaar naar een publieke cloud of foutief e-mailadres worden gestuurd. Of een (fysieke) kopie van een paspoort blijft in (het geheugen van) een kopieermachine achter. De Wwft verplicht organisaties niet alleen om risico gebaseerd cliëntenonderzoek te doen, maar ook dat de persoonsgegevens vertrouwelijk worden behandeld en veilig bewaard. Bureau Toezicht Wwft (BTWwft) houdt hier toezicht op.
In de praktijk zoeken veel organisaties naar mogelijkheden om de verplichte identiteitscontrole zo soepel en veilig mogelijk te laten verlopen. Een zorgvuldige online ID-check is hiervoor de beste methode: snel, accuraat en veilig. Een online ID-check uitgevoerd met een app voorkomt datalekken. Het versturen van kopieën van paspoorten, zowel fysiek als via e-mail, hoort niet meer bij deze tijd en brengt te veel risico's met zich mee.
De validatie van het identiteitsbewijs en de houder ervan verloopt realtime volgens een eenvoudig proces. Aan de hand van een wettelijk identiteitsdocument zoals een paspoort, ID-kaart of rijbewijs.
Bij een online ID-check ontvangt de te identificeren persoon een QR-code of link. Met zijn of haar mobiele telefoon maakt de te identificeren persoon een foto van het identiteitsbewijs in combinatie met het eigen gezicht. De software detecteert zelf of het document goed in beeld is en de belichting helder genoeg is.
Ook wordt automatisch gedetecteerd of het ID-bewijs een chip heeft. Als dit zo is wordt de gebruiker geïnstrueerd om ook de chip uit het ID-bewijs met NFC uit te lezen. Deze methode garandeert maximale betrouwbaarheid. Na de identificatie ontvangt de aanvrager een beveiligd verificatierapport: hét bewijs dat de identificatie zorgvuldig is uitgevoerd.
Als de gebruiker de instructies goed heeft uitgevoerd gaat deze controle met CheckedID in één keer goed. Geheel geautomatiseerd en de juiste identiteitsgegevens komen snel en veilig op de juiste plek. Organisaties kunnen in het kader van de Wwft aantonen dat de identificatie zorgvuldig is uitgevoerd. Een online ID-check is mogelijk vanaf elke locatie met internetverbinding en verlaagt de kosten voor identiteitscontrole.
De meest belangrijke voordelen van een online ID-check zijn de veiligheid, snelheid en het gebruiksgemak voor zowel de klant als de opvragende partij. Met een complete service voor het verifiëren van identiteitsgegevens worden datalekken voorkomen.
Wettelijk mogen slechts enkele organisaties een volledige kopie van een identiteitsbewijs maken. Denk hierbij aan werkgevers en banken. Ook overheidsinstanties, notarissen, casino's en levensverzekeraars mogen dit. In de praktijk vragen ook andere organisaties regelmatig om een kopie van een ID-bewijs. In deze gevallen is registratie van enkele persoonsgegevens ook voldoende en levert de online ID-check alleen die persoonsgegevens waarvoor de betreffende organisatie een verwerkingsgrondslag heeft.